Manuel FERROL
O cronista gr?ico da guerra da emigraci?
Coma a c?ebre foto do "Che" que fixo Korda e que ?co?cida no mundo enteiro, a "guerra" da emigraci? ten o seu cronista gr?ico e a s? foto emblem?ica. Aqu?temos o reflexo nos xornais da noticia da morte do insigne fot?rafo galego e as probas documentais do que nos fixeron os centralismos.
Foto: La Voz de Galicia
Iste ?o teu pai e o teu av? D?s fotos e o mar (extra?o de www.vieiros.com)
Morreu Manuel Ferrol.
Quedan as s?s fotos.
Coma o co?cido fotograma onde ani? o
desespero triste da emigraci?, os acenos
do home e o adolescente que sab?n dos
cons da Costa da Morte, nos que hoxe a?da
bate o galipote. O home e o neno que
despiden ao emigrado cami? de Am?ica,
diante do mar dos adeuses, alg? ano antes
de se ir, tam?, eles propios. A emigraci?,
a teimuda ferida pola que segue a sangrar,
a?da hoxe, esta terra. A foto da emigraci?
dos cincuenta, hoxe portada nos xornais. "
"
Man, o alem? de Camelle, outro que sab?
dos cons da Costa da Morte. Man, mellor
dito, a s? foto, agadoupada entre as mans
dun conselleiro (...) de escuro curr?ulum
vestido co uniforme engarabatado dos
pol?icos incompetentes do chapapote.
Que contraste. (...)
Que a terra lles sexa leve a Manuel Ferrol
e a Manfred, homes de mar ceibe, homes
da Costa da Morte. "
Xos?Lu? Santos Cabanas.
28 de febreiro de 2003.
Foto:Vieiros
Foto: La Voz de Galicia
Iste foi o trato ?pobo
galego
"Muere en A Coru? el fot?rafo de la emigraci?",
Manuel Ferrol ("La Voz
de Galicia, 28 de febrero 2003)
Manuel Ferrol, el fot?rafo gallego que mejor ha
reflejado el drama de la emigraci? en los 50,
muri?ayer en A Coru? a los 79 a?s, informaron
fuentes pr?imas al fallecido. Hijo de farero nacido
en Camari?s, en la Costa da Morte, se cri?en
Vigo y mont?su primer estudio de fotograf? en
Betanzos, aunque luego se instal?definitivamente
en A Coru?.
Siempre ligado al mar, a finales de los 50 recibi?nbsp;
un encargo para registrar el embarco de
emigrantes hacia Am?ica. Su desgarrada mirada
de la emigraci?, especialmente la foto en que un
hijo abraza a su padre antes de zarpar hacia
Am?ica, se ha hecho un emblema de este
fen?eno en Galicia y ha recorrido museos de
numerosos pa?es.
El ayuntamiento de A Coru? y el C?culo de Bellas
Artes de Madrid propusieron un recuerdo a la
emigraci? gallega de los a?s cincuenta a trav?
del objetivo impert?rito de Manuel Ferrol. "
"Este vaise i aquel vaise,
e todos, todos se van,
Galicia, sin homes quedas
que te poidan traballar.
T?, en cambio, orfos e orfas
e campos de soledad,
e nais que non te?n fillos
e fillos que non t? pais.
E t? coraz?s que sufren
longas ausencias mort?,
viudas de vivos e mortos
que ningu? consolar?quot;.
ROSAL? DE CASTRO,
"FOLLAS NOVAS", 1880
El viaje incierto
En 1957, Manuel Ferrol, por entonces un joven
fot?rafo gallego con incipiente inter? por el
documental recibe el encargo de registrar el
embarco de emigrantes gallegos hacia
Am?ica, el patrono es la Comisi? Cat?ica
de la Emigraci?. Ferrol elabor?un reportaje
basado en la investigaci? de los rostros
alucinados de los que se marchan y de los
gestos de desolaci? de los que se quedan,
en una estupenda serie que cubre todos los
preparativos de la salida del puerto de La
Coru?, las fotos de familia, las confesiones
antes de la partida, el embarque, la
despedida... El resultado es el reportaje
"Emigraci?", que fue exhibido estos d?s
en el C?culo de Bellas Artes de Madrid.
El blanco y negro de Ferrol es riguroso en
los sentimientos: las fotos resultantes
parecen retratos de pasaporte, y s?o se
dulcifican en la mirada de los ni?s que
representan m? all?de lo que el
desconcierto de los adultos, ecos en la
mirada dulce de Doisneau y a la vez el
punto de vista distante de Virxilio Vieitez
o A. Mart?Villardefrancos, que tambi?
retrat?escenas similares en el puerto de
La Coru?. Las figuras demacradas,
alargadas y tristes de los viajeros,
contrastan con las orgullosas y uniformadas
de los empleados de la aduana, los
sacerdotes y los oficiales del barco.
Las dos caras de la moneda, en una
fotograf? que es social sin quererlo, es
emotiva siendo distante y ejemplar siendo
documental. "