Ant? Alonso R?s
Ant? Hip?ito Alonso R?s (Camporrapado, Cortegada, Silleda; 15 de agosto de
1887 - 1980), mestre, escritor, l?er agrarista e pol?ico galego que presidiu o
Consello de Galiza. Durante os tres anos que durou a Guerra civil f?ose pasar
polo “Si?r Afranio” e foi mendigo, traballou nas colleitas e foi criado de
casa. Conseguiu sobrevivir ?vez que foi vendo como os seus amigos e compa?iros
foron apresados, torturados e asasinados.
O seu pai, Manuel Alonso, era
caldeireiro, polo que percorr? as aldeas de Galiza de feira en feira ofrecendo
os seus servizos. At?que un d?, chega ?festa de Silleda e co?ce a Matilde
R?s, de quen namora e con quen casa. Co tempo por? no mundo doce fillos: sete
homes e cinco mulleres. Manuel Alonso ter?que deixar o seu antigo oficio para
p? unha tenda de ultramarinos, e pouco m?s tarde abre outras d?s tendas de
ultramarinos en Silleda, onde Ant? Alonso R?s traballa como axudante no
despacho dos negocios. Grazas ?axuda de Vicente Fraiz Andi?, director da
Escola Normal de Santiago, Ant? cursa en Santiago a carreira de Maxisterio. En
1906 termina os estudos e ?nomeado profesor auxiliar da Escola Normal. Por
raz?s de sa?e retorna a Silleda, onde se dedicar?a traballar a terra.
En
maio de 1908 imitou alg?s irm?s e emigrou a Arxentina, de polis? no barco
Arag?. En Bos Aires revalida o t?ulo de mestre, e ingresa como suplente nunha
escola da capital. De a?pasou a exercer o maxisterio noutras escolas da
provincia de Mendoza. Posteriormente, volveu a Bos Aires, onde exerceu como
director de escola e do 1913 ao 1920 de profesor de Historia no Instituto
Polit?nico.
A s? preocupaci? pol?ica e social fora medrando, de forma que
no ano 1909 colabora na fundaci? de Sociedad Hijos de Silleda, entidade que
ti? como fin primeiro a creaci? de escolas. Alonso R?s fai visible xa a s?
preocupaci? pola calidade do ensino nas escolas creadas polos emigrantes, e
defende a idea de que estes centros funcionen nun r?ime de federaci? baixo
programas com?s con profesorado escollido.
Alonso R?s casa moi novo con
Oliva Rodr?uez, con quen tivo catro fillos: Oliva, Chamor, Omb?e Celta. Dende
1919 a 1931 Alonso R?s leva a xerencia da Sociedad Cient?ica Argentina,
mentres que no tempo de vagar cursa estudos na facultade de Filosof? de Bos
Aires.
O 24 de setembro de 1921 conv?ase o I Congreso fundacional da
Federaci? de Sociedades Gallegas Agrarias y Culturales. Ese d? xunt?onse 12
sociedades galegas na r? Bol?ar 655 da Capital Federal. A Sociedade de
Silleda, dirixida por Alonso R?s, e a de Ponteareas, dirixida polo socialista
?xel Mart?ez Castro, coller? as rendas da Federaci?. Ao rematar o Congreso
ser?elixido Mart?ez Castro Secretario Xeral e Alonso R?s director do xornal
El Despertar Gallego, que comezar?a editarse a partir do 1 de xaneiro de 1922.
No interior da Federaci? conviv?n d?s correntes maioritarias, por unha banda,
o sector vinculado ao Partido Socialista (Mart?ez Castro) e pola outra, os
socialistas, que se defin?n galeguistas, onde estaban Alonso R?s, Ram? Su?ez
Picallo e Blanco Amor, entre outros.
Coa proclamaci? da II Rep?lica en
1931, a Federaci? env? a Su?ez Picallo e Alonso R?s para que os represente
en Galiza.
En maio de 1931 foi elixido unanimemente presidente da Asemblea
Republicana da Coru? para o estudo do Anteproxecto do Estatuto de Galiza.
Alonso R?s tam? aproveita a escala en Barcelona para se entrevistar con
Francesc Maci? e de volta a Galiza, fai escala en Madrid, onde ten un forte
encontro con Casares Quiroga, a quen lle fai chegar as opini?s da emigraci?,
facendo fincap?nos dereitos nacionais de Galiza. Ao non sair elixido deputado
en 1931 (posiblemente a causa dese mal encontro con Casares Quiroga) traballa
como director da escola fundada polos emigrantes de Tomi? "Aurora del
Porvenir".
Foi membro do Consello Directivo Provisional da Federaci?
Provincial Agraria de Pontevedra, pola que se presentou candidato, integrado na
candidatura do Frente Popular. Sa? elixido deputado e xuntouse ao grupo de
deputados galeguistas, somet?dose ?disciplina do Partido Galeguista. Fixo un
labor intenso en prol do Estatuto de Galicia.
A nova da sublevaci? do 18 de
xullo chega a Galiza pola ma?, e pola noite Alonso R?s participa na formaci?
dun comit?de defensa da Rep?lica en Tomi?. Recolle carabineiros e conc?traos
en Tui, co gallo de loitar contra os sublevados. Organizou a resistencia que
protagonizou escaramuzas en Tui. Tras vagar varios d?s por distintos
municipios, danlle acollida, xunto a Guillermo Vicente (alcalde de Tui), nunha
casa en Torro?, onde permanece agochado dende o 31 de xullo at?o d? 11 de
agosto. Polo perigo de seren atopados, deciden marchar varios d?s para voltar
outra vez o 14 de agosto, permanecendo at?o 19 de agosto. Al?chegaron a saber
que andaban na s? procura e que mesmo Pablo Bugar? (cacique xudicial de Tui)
prometera unha recompensa de 50.000 pesetas a quen entregase (vivo ou morto) ou
fixese co?cer o lugar onde se atopaba Alonso R?s. Tras saber que lles estaban
lambendo os calca?s, deciden volver a marchar. Nese momento, Guillermo Vicente
sep?ase de Alonso R?s. Ser?a derradeira vez que se miren. Alonso R?s, coa
intenci? de ir a Asturias, cami? polo monte at?que atopa unha camposa
axeitada, quedando dende o 20 de agosto at?o 3 de setembro. Neste tempo decide
facerse pasar por esmoleiro. Pasa por lugares como Gondomar, as G?daras de
Budi?, Budi?, Salceda de Caselas, As Neves, A Ca?za, Mel?... comendo e
durmindo en pousadas e pedindo esmola nalgunhas casas. Mais comezou a serlle
dif?il cami?r sen a documentaci? de pobre, xa que nalgunhas pousadas non lle
deixaban entrar e xa lle ti?n feito alg? interrogatorio.
O si?r Afranio
Para poder responder ? preguntas
e non ser descuberto comezou a argallar unha historia. F?ose pasar por
portugu?, autobautiz?dose como Afranio de Amaral, nome dun naturalista
brasileiro. Co nome elixido inventou todo o demais: nacera preto de Lisboa,
e aos cinco anos, xunto co seu pai tam? chamado Afranio, foi percorrendo
Portugal pedindo esmola. Despois pasaron a Galiza e despois de traballar nun
lado e noutro o seu pai morreu cando el ti? sete anos. Dedicouse a
traballar xunto cun telleiro da Guarda, at?que nunha casa de Quiroga na que
fixera un apa? o colleron de criado. Al?permaneceu at?que o colleu a
peste de 1918, tras o que decide botarse ?cami? a pedir esmola de novo. O
seu pouco oficio de pobre e a s? xentileza provocou que a xente lle chamase
"Si?r Afranio".
Dende o d? 18 ao 29 de setembro estivo en Albarellos.
Despois de partir, tras pasar por varios sitios, foi acollido nunha casa en
Sorribas. Al?mostr?onlle interese por teren un patr? para gardar o gando
e realizar diversas cousas m?s. "Afranio", tras insistir en que lle deran o
posto, foi aceptado traballando dous d?s de proba (1 e 2 de outubro). Al?
pasou nove meses como criado da casa. De seguida pasou a traballar nunha
casa en Moreiras, onde pasou un ano. Tras dous intentos frustrados, logra
pasar a Portugal, onde trata cun pastor para que lle faga as xesti?s para o
seu traslado ao Porto. Como a polic? est?outra vez sobre os seus pasos, un
home que xa ti? axudado a pasar outros galegos e espa?is comprometeuse a
axudalo, xa que o pastor levar?o a caer nas mans dos axentes de Oliveira
Salazar. Ag?hase nunha cova da serra da Peneda, onde pasa un mes. Despois
disto chega definitivamente ao Porto, onde pasa varios meses, e despois vai
a Lisboa. Embarca para Casablanca e de al?para Bos Aires no Lipari. En Bos
Aires ?recibido como un s?bolo do triunfo da resistencia.
Exilio
Unha vez en Am?ica Alonso R?s
participa do galeguismo do exilio. En 1944 os ?icos deputados galeguistas
refuxiados en Am?ica (?dicir, Alonso R?s, Castelao, Elpidio Villaverde e
Su?ez Picallo) fundan en Montevideo o Consello de Galiza, cuxa presidencia
ocupa Castelao e, tras a s? morte en 1950, o propio Alonso R?s.
Coa
chegada da democracia, en Galicia non se procede como en Catalu? e Euskadi
(onde os seus representantes no exilio voltan ?s? terra como lex?imos
presidentes).
Durante os ?timos anos da s? vida, Alonso R?s continuou
participando activamente en todas as actividades patri?icas da
colectividade, at?a s? morte en 1980.
Obra
Noite i Ama?cer de
Galiza (1942).
Co pensamento na patria galega (Bos Aires, 1942).
Da
Saudade, Amor, Arte e Misticismo (1956).
A cultura Galega na s?
dimensi? americ? (Bos Aires, 1961).
Nidia.
Tratado da Velocidade.
O si?r Afranio. Ou como me rispei das gadoupas da morte (1979).