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Galicia espallada

Unha recolleita da cultura galega

Literatura, historia, arte, música, gastronomía, galeguismo, tradicións, lendas, costumes, emigración

Á memoria de Manuela Viaño (1929-2013)

Día de Galicia Mártir: Alexandre Bóveda, el Cristo gallego

Transcripto del programa "Con vós"  de Ramón Suárez "O Muxo" (Emisión 215)

Alexandre Bóveda (por Maside)

Alexandre Bóveda; debuxo de MasideAyer fue el día de la Galicia Mártir y asi como el Himno gallego y la Bandera gallega fueron creaciones de la emigracion, concretamente en La Habana, en Cuba, el día de los Mártires Gallegos fue creado aquí, en Buenos Aires por los gallegos que en ese entonces estaban aquí.
Y yo quiero rendir homenaje en este día de la Galicia Mártir a esos gallegos que desde Buenos Aires implementaron en este día el día para ellos de los Mártires Gallegos, hoy repito, de la Galicia Mártir. 
Y con que ahinco y entusismo trabajaban esos gallegos desde aquí , tanto que, este día en realidad, la conmemoración es porque, un 17 de agosto de 1936, fue vilmente asesinado a través de un fusilamiento, uno de los gallegos mas notables de nuestra historia: me refiero a Alexandre Bóveda.

Xerardo Alvarez Gallego, hermano de la esposa de Bóveda, por lo tanto cuñado de éste, recibió una petición de los gallegos emigrados en Buenos Aires para que escribiese un libro con la vida de Bóveda.
Y yo les quiero leer el pedido que le hacían los gallegos de Buenos Aires a Xerardo Álvarez Gallego para que escriba ese libro.

Decían: "el dar a conocer la vida ejemplar de Bóveda es una mandato ineludible de la Patria, y no, bien lo sabemos, por delatar el crimen monstruoso e imponer su castigo, aún cuando ambas cosas lo merezcan tanto, ni tan siquiera por contribuir a contrarrestar el engaño de los vencedores que tratan de justificar su incivil y sanguinaria victoria. No, es que las nuevas generaciones tienen que conocer, para juzgar la vida de un hombre representativo de los más altos ideales y de la más recta conducta.
Sabemos que Alexandre Bóveda murió en la flor de la "xuventude" patrióticamente para que el Galleguismo tuviera un Cristo que en el camino del Gólgota llegara a la cruz para salvar a su Patria de los nuevos fariseos. Pues bien, solamente este hecho es suficiente para que el Galleguismo aunque enterrado, viviendo sumergido, esté más vigente que nunca en Galicia, toda ella mártir también. 
La imagen de Bóveda preside esa permanencia y será la bandera de su resurreccion. La historia manda, sea cuales sean sus malechores, y la pasión y muerte de Bóveda están en ella para siempre, erguida, viva, luminosa, porque sus ideas limpias, claras, nobles, no pudieron matarlas, floreceran mañana y nosotros los gallegos emigrados, fuerza supletoria de los que no pueden hacerlo por ahora, tenemos la obligación de contribuir a ese florecimiento."

Esto decían los gallegos desde Buenos Aires y yo quiero leerles una parte del prólogo de ese libro que a pedido de ellos finalmente escribió Xerardo Álvarez Gallego. 

El prólogo lo escribio un amigo de Boveda, Xosé Sesto y en esta parte que rescaté dice:
"Bóveda fue el principal ideologo del Estatuto de Autonomía de Galicia", aclaro, Estatuto que casi sin modificaciones a permitido hoy el notable desarrollo que tiene Galicia, "Estatuto que acababa de aprobarse por una mayoría afirmativa como jamás se alcanzara en una votación en la Península, sólo faltaba la aprobación de las Cortes. Era el nombre de Bóveda el que mas andaba en los labios de todos nosotros. Él, era el hombre que aunara gentes, trabajos, esfuerzos, ideas en pro del sentimiento de las libertades gallegas. 
Era el trabajador de férreo tesón metódico, tranquilo, de una fe inquebrantable en los destinos de la Tierra, con el carisma especialisimo de poder transmitir a los demás su fe y sus esperanzas. 
Todos los partidos políticos que trabajaban en la labor común de las jornadas plebiscitarias reconocían a Bóveda su liderazgo indiscutible. Y Los enemigos de Galicia, los enemigos del Estatuto, afortunadamente bien pocos y mezquinos, veian en Alexandre la figura temible contra la que se estrellaban los sofismas dialécticos, las zancadillas de mala ley y las estúpidas defensas del centralismo. 
Para unos y para otros Alexandre Bóveda estaba en la cumbre de la vida política activa y fecunda de Galicia. Esto precisamente lo llevaría al sacrificio sangriento como a un cordero expiatorio. 
Era para nosotros, el nombre de Bóveda, la bandera o santo y seña del esfuerzo de Galicia por levantarse. Si, simplificando, Castelao significaba el corazoón emocionado, Bóveda era la mente organizadora y el brazo actuante . Por él pudo escribir Castelao en su albúm "Galicia martir", "Non enterran cadaveres, enterran sementes" ". 

Yo lamento en estos momento, que estoy leyendo los diarios de Galicia que aparentemente el Gobierno Gallego se niega a declarar al año proximo "Año Alexandre Bóveda" con motivo de cumplirse 100 años de su nacimiento.

Non enterran cadavres, enterran semente. Debuxo de Castelao

"Non enterran cadavres, enterran semente" , Castelao

Alexandre Bóveda, unha biografía

( Fonte: VIEIROS )

Alexandre Bóveda foi unha figura fundamental no galeguismo contemporáneo aínda que moitas das súas achegas sexan eclipsadas por outros coetáneos como Castelao. A súa labor foi sesgada pola barbarie franquista, malia a ser autor dun extraordinario traballo en favor da liberdade, da convivencia democrática, da solidariedade e do progreso de Galicia. 
A realidade é que este ourensán, o eterno descoñecido, loitou ata o derradeiro momento sen pausa, dicíndole xa condenado ao seu cuñado Gerardo Álvarez Gallegos, que coa súa morte pretendía liberar a todos os seus colaboradores do Partido Galeguista. Minutos antes da súa execución sentenciaba: “a miña morte servirá para acadar adeptos á causa galega. Un ben que aínda despois de morto, farei á nosa terra”. 

Alexandre Bóveda Iglesias, naceu o día 4 de xuño de 1903 en Ourense e foi fusilado no monte da Caeira (Pontevedra) o 17 de agosto de 1936 cando contaba con 33 anos. Foi un dos intelectuais máis relevantes de Galicia. Retratado en numerosas ocasións baixo a frase de Castelao de que “é o motor de explosión do Partido Galeguista”, era moito máis que esta sucesión de letras que soltas poden levar á confusión. 

Alexandre nace lendo o Catecismo Galego do Tío Marcos da Portela de Lamas de Carvajal. Dende neno, decantouse polo estudio da lingua francesa e pola contabilidade. Estudiou Peritaxe Mercantil na Coruña compaxinando os estudios coas clases que impartía no Colexio dos Villares en Ourense. 

A súa grande escola foi a Revista Nós da que aseguraba que “alí estivo a miña fontela máis cabal” e na que comezou a achegarse aos problemas de Galicia. 'La Zarpa', xornal de Basilio Álvarez foi unha oportunidade de destaparse ante o mundo. Alí empezou a loitar limpamente co gran poder que otorga a palabra. Gran comunicador, figura dialogante, os que o coñeceron falaban de que fora o que abrira, xunto con Castelao, o Partido Galeguista a todos os estadios da sociedade galega. 

Posteriormente, pero moi novo, sae da cidade das Burgas para opositar en Madrid a unha das dez prazas para xefes de contabilidade de Facenda do Estado. Despois de sacar o número un no concurso, Bóveda rexeita unha oferta de Calvo Sotelo para formar parte do seu Comité de Intervención de Cambios, que debería frenar a caída da peseta. Esta decisión foi unha das que máis marcaron o seu camiño. Regresa a Galicia e traballa na delegación de facenda en Ourense catro anos. Despois marcha a Pontevedra aprobando outras oposicións de xefe de contabilidade. A tertulia que presiden Castelao e Losada Diéguez no Café Méndez Núñez, pasará a ser o porqué da súa loita peronal implicándose cada vez máis nas actividades dos dous galeguistas. 

Castelao será un grande amigo de Bóveda que o introduce non só na política senón noutros campos como na Coral Polifónica e na que coñece a Amalia Álvarez Gallego, o seu gran amor. Casa con ela en outubro de 1930, e nese mesmo ano, recibe unha proposta do Seminario de Estudos Galegos para colaborar no proxecto de Estatuto de Autonomía. 

Neste proxecto adicarase sobre todo ao aspecto económico do que foi un dos creadores do Partido Galeguista o 5 de Decembro de 1931 no que exercerá de secretario de Organización para ampliar a base do partido. 

Como en todas as súas labores, a constancia de Bóveda deu o seus froitos. Na 2ª Asamblea do Partido Galeguista en 1932, pasaron de 15 grupos de 600 afiliados existentes en 1931 a 100 grupos de 300.000 compoñentes. 

Bóveda triunfaba outra vez. Pero sempre dende á grada, atento e constante no seu quefacer. Toda a súa vida foi discreta pero intensa e implicada cunha causa que elixiu dende o principio: a defensa da identidade e liberdade galegas. 

Dos anos seguintes antes da súa morte, dicir que Bóveda, nun discurso en 1932 conmocionará a sociedade da época. “O problema da autonomía de Galicia non é somentes un problema de dignidade colectiva, de dereito natural, de reinvindicaión histórica. Non. É fundamentalmente un problema de causa económica”. 

Despois de numerosas intervencións, mítins e artigos en A Nosa Terra e en El Pueblo Gallego, este ourensán foi condenado nun consello de guerra. 

 

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